… Findes der mænd, som i de amerikanske film. Mænd, der er solbrune, veltrænede, uden hår på brystet og med de helt rigtige skægstubbe. Alle er de arbejdende mænd, med et job som naturligvis kræver en uniform – piloten, brandmanden, håndværkeren eller livredderen. Mændene er omsorgsfulde, følsomme, har glimt i øjet og så kan de synge med på Joe Cockers ”Up Where We Belong”. Det er budskabet som Fleggaard i år, ovenpå sidste års kæmpe succes med halvnøgne/nøgne kvinder i røde bikinier og faldskærme, forsøger at lokke i os kvinder.
Mændene var solgt sidste år og en af reklamefilmene blev en viral succes og kåret som verdens bedste af Michael Arrington, den indflydelsesrige blogger fra Silicon Valley. Læs mere her
Virker reklamen?
Som kvinde sidder jeg tilbage og tænker – jeg har sgu da været lige over grænsen (læs i Tyskland/ Fleggaard) mange gange og de mænd har jeg aldrig set – tværtimod! Det jeg så var nok mere noget a la høj og ranglet eller lille med ølvom og pølse i hånden…
Selv synes jeg, at sidste års reklame var lige i øjet og lige til grænsen. Men årets reklame til kvinderne er i min optik lige under grænsen. Måske bliver jeg bare ikke fanget af knaldtilbuddet: Omo 6,4 kg. Color eller White til 75 kr.? Måske er der for lidt sex i reklamen, i hvert fald i forhold til sidste års reklame? Eller måske er kvinder bare ikke ligeså lette at narre, som mænd?
Det bliver interessant at følge den nye reklame og Fleggaardmændene og deres Facebookprofil. Kommer I til Fleggaard piger?
Dette års reklamefilm:
Sidste års reklamefilm kan ses her
Det er lige før, at YMCA ville have været et bedre lydspor. Man kommer i hvert fald til at tænke på Village People.
Fra K-forum, af Henrik Christensen:
…og så har man nok ramt ved siden af målgruppen.
http://www.kommunikationsforum.dk/tania-oerts/blog/lige-over-graensen
det er jo ren fims og Barbieland… Der er jo intet sexet maskulin udstråling og fandenivolsk frækhed over de der Kendukker. Kendukker er der bare intet seksuelt stimulerende i.
Altså det er da fimset og antimaskulint, så man får tårer i øjnene…og det vist ikke der væden skulle komme
Den reklame er så fimset og skrabet for maskulinitet at selv to sekunder af det glatteste og pæneste Chippendale Strip virker som hård porno i sammenligning..
Hvor er mændene? Hvor er den sexede udstråling der skal brænde gennem skærmen. Mænd som de var, mænd der kunne hørme langt væk af dyrisk småbarbarisk seksualitet bare ved hive tørklædet op af baglommen, mænd der kan stinke langt væk af smækker lækker mand. Mænd der med et blik underkaster en i hans maskuline magt.
LilleQ
Kommentar fra K-forum, af Paul Hertz:
Jeg må altså lette på hatten for Fleggaard. Ja, gu’ er det plat, men det er også vanvittig morsomt og ikke til at tage fejl af. Der er en sjælden ærlighed over at være så rendyrket forloren og falden-på-halen komisk. Det er uindpakkethed og umiddelbart – “vi giver dig noget at grine af, men så skal du også huske vores navn”.
Og så mener jeg slet ikke, diskussionen skal afspores af snak om målgrupper – i hvert fald ikke om mænd vs. kvinder. Ligeså lidt som den første kun var til mænd, er denne kun til kvinder. Her er chauvinismen så rendyrket, at den med garanti støder lige mange af hvert køn. Til gengæld appellerer den også bredt blandt dem, der ikke bliver fornærmet – de ender måske endda med at elske den en lille smule. Og det er meget vigtigere end hvorvidt, de er med eller uden tap.
http://www.kommunikationsforum.dk/tania-oerts/blog/lige-over-graensen
Kommentar fra K-forum, af Henrik Christensen:
Jeg synes også kun, at det er sjovt, at det ligner en musikvideo fra Village People….
Omtale giver det jo i hvert fald….
http://www.kommunikationsforum.dk/tania-oerts/blog/lige-over-graensen
Sjovt, at det er hankønnnet den fanger 😉
… Men man må jo også tage hatten af for reklamens fantastiske “rå” naturlandskab, som i hvert fald må være et skjult budskab til jer mænd – håber I forstår ellers må I lige se reklamen én gang til.
Jeg er bestemt også enig i, at reklamen/reklamerne er rendyrket. Med hensyn til chauvinismen, så er jeg ikke helt enig – men jeg synes jo også bedre om sidste års reklame, så måske er jeg den forkerte at spørge. Og så bliver det bare ikke mig, der kommer til at sende den rundt og heller ikke mig, som tager til Tyskland efter 6,4 kg Omo.
Men omtale det giver jeg/vi den, og det er og bliver jo nok det vigtigste for en reklame/virksomhed!
Hvad synes jeres koner, kærester og/eller veninder om den?