På B2B markedet hersker der hos flere virksomheder stadig en vis angst for det lidt ukendte blogunivers. Derfor er B2B-blogging endnu ikke ligeså hype som på B2C markedet.
Webloggen bryder med virksomhedskommunikationens traditionelle rammer, og på grund af webloggens anarkistiske ukontrollerbare natur tøver flere B2B-virksomheder stadig med at blogge. De tilbageholdende og tøvende virksomheder går her glip af helt unikke potentialer.
Troværdighed samt gode interessent- og samarbejdsrelationer er vigtige faktorer i B2B processer, derfor kan man måske undre sig over, at ikke flere B2B-virksomheder blogger.
Webloggens har en masse relationsskabende potentiale for eksempelvis B2B-rådgivningsvirksomheder.
Udpluk af potentialerne
Her et lille udpluk af webloggens potentialer for B2B-rådgivningsvirksomheder:
- Tillidsfulde og troværdige interessentrelationer skabes gennem bloggens dialog/samtale.
- Virksomhedens eksisterende netværk styrkes og netværket vokser.
- Værdifulde fag- og interessefællesskaber opstår, der tilfører virksomheden ny viden.
- Opfyldelse af kundens krav om deltagelse og involvering resulterer i større kundeloyalitet.
- Bloggen erstatter statisk styring og kontrol med dynamisk networking og dialog/samtale. Det skaber en ligeværdig og hermed tættere relation mellem parterne.
- Videndeling inden for branchen via bloggen kan inspirere til nye innovative tiltag.
- Virksomhedens synlighed på markedet øges.
- Bloggen er et effektivt redskab i virksomhedens relationsmarketingsstrategi.
- Bloggen er et suverænt PR-instrument, der kan øge virksomhedens synlighed i mediebilledet.
B2B-virksomheder skal anerkende webloggens potentialer – FORDI blogging handler om samtaler og markeder er samtaler!
Skriv en kommentar