Alkoholdrikken Cult Shaker præsenterer jævnligt nye outdoor-reklamer på reklamesøjler og ved busstoppesteder. Reklamerne har været omdiskuteret og forbrugerombudsmanden har flere gange været bragt på banen for at diskutere god markedsføringsskik, hvilket ofte har ført til nedtagning af reklamerne. Reklamerne har et klart seksuelt indhold, som på nogle dele af befolkningen virker pornografisk. Det faktum, at det primært er kvinder, der bliver fremstillet har også været med til at skabe debat. En debat som handler om kønsdiskrimination, etik og moral.
Makeover – hvem gav Cult-pigen kjole på?
Netop denne debat fik i februar måned nogle århusianske piger til at tage et initiativ. Rundt omkring i smilets by kunne man opleve, at disse ”stylister” havde været på spil i de sene nattetimer. Cult-pigerne var blevet iført smukke kjoler, så de ikke længere skulle fryse i det kolde vintervejr. Resultatet blev således:
Kilde: Cult outdoor-reklame 2009
Hvem rev kjolerne af?
Kjolerne blev revet af hurtigt… Der er åbenbart nogle i den danske befolkning, som bedre kunne lide ”før-pigen” 😉
Jeg vil ikke kalde denne gimmick for hærværk… Der skete ingen skade og firmaet fik endnu engang gratis omtale i flere medier og århusianerne fik en, for en kort stund, ny og sjov reklame.
Læs mere om historien på Århus Stiftstidende her
Hej,
Nu er det jo ikke sikkert det var en flok arhusianske piger, der tildækkede de før så provokerende reklamer. Eller var det? Kunne det i princippet ikke være firmaet selv?
Hej Rasmus
Du har fuldstændig ret og i så fald ville det jo også være et genialt mediestunt. Har dog hørt og læst, at det var piger, men hvem ved… måske har Cult hyret en flok af deres Cult-piger, som normalt befinder sig på landets diskoteker?! Cult har under alle omstændigheder fået omtale endnu engang, hvilket også var tilfældet i 2003, hvor de meget omtalte reklamer skabte gratis omtale i rigtig mange medier i flere uger. Dengang viste den ene reklame en kvinde med en Cult mellem brysterne og den anden reklame en mand med en Cult som “fallos”.
Spørgsmålet er så om folk rent faktisk også køber dem…? Jeg havde egentlig indtryk af at “den slags” primært var markedsført til kvinder? Køber i Cult? Eller afskrækkes i af reklamerne?
Jeg har indrykket af, at de bliver drukket blandt de yngre og den kære Sidney Lee gør også sit til at sprede buskabet om ynglingsdrikken, Cult Shaker aka “Son of a bitch”/”Mother fuckers”. Om målgruppen kun er kvinder, har jeg svært ved at forestille mig pga. de mange initiativer med cult-pigerne på diskotekerne… mon ikke disse piger primært “henvender” sig til det mandlige publikum?
Jeg afskrækkes bestemt ikke af reklamerne, men har svært ved at forstå forskellen når det kommer til halvnøgne kvinder overfor halvnøgne mænd. Men det er nok en evig problematik og debat. Tilbage i starten af 90’erne bragte Carlsberg jo også reklamerne “Glas har vi nok af, nu mangler vi bare vores øl” som viste henholdsvis en nøgen kvinde bag en glasvæg og en nøgen mand. Dengang lød de største ramaskrig også omkring fremstillingen af den nøgne mand.
hvem skabte cult shaker?
Hej René
Jeg vil henvise dig til Cults egen hjemmeside: http://www.cult-party.com/cult